
Místo, kde žiji
17.5.2020Fotografie dětí k vyzvednutí
20.5.2020Rodina – místo, kam patřím

Cíle a zaměření:
- uvědomit si význam rodiny, vědomí, že každý někam patříme, máme svůj domov
- rozvíjet hrubou a jemnou motoriku
- vytváření a poznávání pravidel společenských pravidel soužití
- spoluvytvářet prostředí pohody
- uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může ve svém okolí setkat, mít povědomí o tom, jak se prakticky chránit
Nabídka činností:
- rozhovor na téma „Kdo tvoří moji rodinu, o domově- patří do mé rodiny
- vyjmenování a procvičování členů rodiny a jejich jmen- tatínek, maminka, sourozenci, prarodiče, sourozenci matky a otce, jejich děti
- hledání rozdílů v postavách (dítě – rodič, mezi sourozenci, …)
- prohlížení rodinných fotografií – rozhovory
- rozkládání slov na slabiky (MÁMA, TÁTA, BABIČKA, …)- rytmizace, počítání slabik, vytleskávání
- rytmizování -hra na tělo
- stavby lidských postav z kostek
- sestavování z víček od PET lahví – máma, táta,…
- stavění domova – využití nábytku, polštářů, dek, …
- „pečování o miminko“ (přebalování, koupání, oblékaní)
Obkreslování a obtiskávání dlaně namočené v prstové barvě – doprovodit říkadlem a ukazovat jednotlivé prsty:
To je máma, to je táta,
to je bába, to je dědek,
to je vnouček, malý klouček.
Seznámení s básní
Rozhlédni se tu a tam,
uvidíš, že nejsi sám.
Všude je tvůj velký svět,
pojď si o ně vyprávět.
Povíme si pohádku,
třeba o tom děťátku.
Nakreslíme sluníčko,
trávu, kytky, jablíčko.
Jsme tu všichni kamarádi
a máme se všichni rádi.
POHYBOVÉ AKTIVITY:
- pantomima – jak chodí děti, dospělý, starší lidé
- „opravujeme střechu“ (vylézat- přelézat- slézat např. ze židle)
- „pereme a sušíme prádlo“ (chodit nebo běhat slalomem mezi překážkami)
- „jedeme na výlet“ – pohybové ztvárnění písně „Vláček“
- tanec na píseň „Červený šáteček“- https://youtu.be/oeu4ClKVuMg
- pohybové improvizace – využití kuchyňského náčiní (vařečka, cedník,…)
- pohybové ztvárnění říkanky:
Co ta očka vidí, – rozhlížíme se kolem sebe
vidí, vidí lidi. – vzájemně na sebe ukazujeme
Tátu, mámu, holčičku, – počítáme na jedné ruce
Kluka, dědu, babičku. – počítáme na druhé ruce
Spolu bydlí v domečku, – obejmeme své tělo
na zeleném kopečku. – „kreslíme domeček“
HUDEBNĚ POHYBOVÁ AKTIVITA:
- rytmizovat a zkoušet jednoduché nápěvy- např. mo-je má-ma, ten náš tá-ta, …)- využití pokliček,hrnců, vařeček
- zpěv ukolébavek „Halí, belí“- https://youtu.be/qc0xvG83ssE, „Spi, dětátko, spi“- https://www.youtube.com/watch?v=HQrOurkLMB0
- píseň- „Muzikantská rodina“
Pohádky:
- „Červená Karkulka“ – https://youtu.be/epRvMlZrTHw
- povídání o obsahu pohádky podle obrázků
- pojmenování postav, kdo chyběl v rodině Karkulky? – vyjmenovat
TVOŘENÍ:


- skládání papíru – „Tulipán“
- malba temperou – „Pampeliška“
- malba na velký formát papíru – portrét člena rodiny
- trhání a lepení papíru – „Srdce pro maminku“
- otisk ruky v prstové barvě – „Přání pro maminku“
POBYT VENKU:
- při procházce pozorovat zaměstnání dospělých (prodavačka, policista, hasič, řidič, popelář, …)- rozhovory o nich
- sledovat lidi při činnostech venku – povídat si o nich
- pozorování rozkvetlých květin a keřů
- sledovat přírodní jevy a proměny
- střídat běh s chůzí (10 kroků běh, 10 kroků chůze), běh na danou vzdálenost
- skákání střídavě po jedné a druhé noze, snožmo
- hrát pohybové hry – „Na babu“, „Na schovávanou“, „Na honěnou“, „Na třetího“