
Náměty pro práci s dětmi – 9.11. – 13.11.2020
7.11.20209.-13.11.2020 – Pudivítr nad městem a vsí
8.11.2020Ptačí rodinka 9.-13.11.2020

Vážení rodiče, prosíme o vypracování pracovních listů (jsou označené červeným písmem a číslovkou 1.- 4.). Pokud je v nabídce více možností, můžete si zvolit jen jednu dle vašeho výběru. Vyhotovené pracovní listy prosím doneste v pátek 13.11.2020 do třídy Kuřátek v čase od 7:00 – 9:30 a dále od 11:00- 14:30
Cílem tohoto tématu je přiblížit dětem život ptáčků v zimě. Děti se naučí rozpoznávat ptáky. Dozví se, kteří ptáci odlétají do teplých krajů a kteří zůstávají i přes zimu u nás. Přiblížíme dětem problematiku krmení ptáků v zimním období. Důležité bude, aby děti pochopily, že nemůžeme nechat ptáky hladovět a musíme jim s krmivem pomoci.
OČEKÁVANÉ VÝSTUPY:
-Zdolávání přírodních překážek
-Správně vyslovovat, ovládat dech, tempo řeči
-Obracet se na dospělého o pomoc, radu, apod.
-Orientovat se v rolích a pravidlech různých společenských skupin
-Být citlivý k přírodě
NABÍZENÉ ČINNOSTI:
-rozhovory na téma podzim, změny v přírodě, na zahradách, odlet ptáků do teplých krajin
-procházka do lesa, lesoparku-běh mezi stromy, přeskakování kmenů, pařezů, schovávaná, poletování mezi stromy-běh určeným směrem
-zpěv písní s přírodní tématikou, ťukání klacíky, kamínky do rytmu
-poslech písně „Roční období“ od M. Růžičkové – pohybové vyjádření, rozhovory o ději v textu
-procvičování číselné řady 1- 8, přiřaď počet předmětů k počtu teček v ptačí budce
-pracovní činnost – Ptáčci a jejich zobání – opakování názvů geometrických tvarů, barev, procvičování stříhání, lepení
– výroba lojových koulí pro ptáčky
Grafomotorika – správný úchop tužky
-procvičování jemné motoriky – sledování linie předkresleného obrázku ptáčka, skládání drobného přírodního materiálu
-Ptačí rodinka – opakuj názvy ptáčků, které znáš – vytleskej ,zadupej slabiky a spočítej je. Vyslov první hlásku v názvu ptáčka …Holub, Sýkorka, Vrabec. atd.
-Pokus se napodobit zvuky ptáčků -vrkůůů, píp píp, hůůů ….
Motivační pohádka
O poslední vlaštovce – Eduard Petiška
Povídání o pohádce
– Koho vlaštovka potkala?
– Jaké ptáčky znáš?
– Kteří ptáčci odlétají do teplých krajin a kteří zůstávají u nás?


Pracovní listy
1.VLAŠTOVKY
VLAŠTOVKY – https://www.detskestranky.cz/wp-content/uploads/2016/04/vlastovky.jpg
2.GRAFOMOTIRKA
Ptáčci letí – https://www.slideshare.net/luceu/grafismo-passarinhos-4-anos?related=2
Ptáčci letí ke kytičce – https://mungfali.com/page/13AD9610ED75F74694DA034DD01694248AA7B7BA/pin_by_gloria_on_grafomotorika_%7C_tracing_worksheets_
3. STÍNY
Ptáci – https://mala275.blogspot.com/2017/11/znajdz-wasciwy-cien.html
Čápi – https://jatsszunk-egyutt.hu/letoltheto-jatekmappak/
4. LABYRINT
Ptačí budka – http://1.bp.blogspot.com/-kbBqjTkVUsE/UO8dlFlVBYI/AAAAAAAABlQ/NRGtX_7IJ4o/s1600/mad%C3%A1retet%C5%912.jpg
MATEMATICKÉ PŘEDSTAVY
Číselná řada 1-8, doplň do krmítka „ptáčky“ (použij například čočku, nebo lentilky J )

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ ČINNOSTI
PČ – opakování názvů geometrických tvarů, barev + procvičení stříhání, lepení + grafomotorika – správný úchop tužky

JM – sledování linie, na předkreslený obrázek vyskládat přírodní materiály

Lojová koule
Venkovní ptactvo ocení zrní, semena, olejniny a ořechy. Těm hmyzožravým se pak zavděčíte lojovou koulí plnou všech těchto dobrot. Tu můžete snadno vyrobit doma a zapojit do toho i děti, které to bude bavit. Společně pak už jen můžete pozorovat sýkorky, brhlíky, strakapoudy a další ptáky, kteří si na kouli zavěšené za oknem pochutnávají.
Na lojové koule budete potřebovat:
- hovězí lůj (vepřové sádlo není vhodné, některým ptákům totiž nedělá dobře)
- semena (slunečnice, řepka, mák, len, proso, obiloviny, kukuřice, travní semena…)
- ořechy (drcené vlašské, lískové, arašídy, pistácie… všechny vždy ale jen nepražené a nesolené)
- přidat můžete například i hrozinky, ovesné vločky…
- borovicové šišky (případně prázdné plechovky, květináče nebo skořápky kokosového ořechu)
- provázek
Recept:
1. Syrový hovězí lůj nakrájejte na kostky a nasypejte do hrnce. Podlijte vodou a na mírném plameni vyškvařte. Přeceďte. Správně vyškvařený ztuhlý lůj má světle žlutou barvu třeba jako přepuštěné máslo.
2.Lůj nechte zchladnout, ale jen tak, aby byl ještě stále tekutý.
3. Mezi tím si k otevřeným borovým šiškám připevněte provázek na zavěšení, použijte na to nejlépe tavnou pistoli.
Pokud nemáte k dispozici šišky, můžete lojem naplnit třeba prázdné plechovky, květináče nebo skořápku kokosového ořechu.
4. Do chladnoucího loje vmíchejte připravená semena, ořechy, případně další přísady. Nesmí už ale být horký.
5. Připravené šišky do něj ponořte, a když lůj začne tuhnout, šišky vyndejte a rukama do nich pečlivě hmotu vmačkejte tak, aby se všechny ingredience dostaly co nejhlouběji a vešlo se jich tam tak víc.
6. Obalené šišky pak položte nejlépe na pečicí papír a nechte úplně zatuhnout.
Z tuhnoucího loje můžete také jen v rukách uválet koule, kterými pak třeba naplníte prázdnou síťku od citrusů či cibule.
Omalovánky
2. Vlaštovka letí – https://www.scritub.com/gradinita/Planse-de-coloratPASARI54612.php
Hudební a pohybová chvilka + říkadla
Písnička s pohybem – Míša Růžičková – Jaro, léto, podzim, zima
Vlaštovičko leť – nauč se písničku 🙂

Básnička s pohybem
Oženil se ptáček
Oženil se ptáček,
malý jarabáček.
(překřížíme palce obou rukou,
pohybujeme ostatními prsty
a napodobujeme tak ptáka)
Přišla paní vrána,
na housličky hrála.
(rozevřeme dlaň a postupně
ťukáme na jednotlivé prsty,
nyní ťukáme do palce)
Přišel pan jelínek,
přinesl koš malinek.
(ťukáme na ukazováček)
Přišel pan zajíček,
přinesl koš vajíček.
(ťukáme na prostředníček)
Přišla kmotra liška
a s ní slečna myška.
(ťukáme do prsteníčku a malíčku)
Myška v krásné parádě tancovala po hlavě.
(malíček se otočí bříškem dolů
a „tancuje po těle dítěte)
Zdroj: http://www.moje-rodina.cz/prstikove-rikanky
Vlaštovičky čiřikají
Vlaštovičky čiřikají,
o čempak si povídají?
Jedna se ptá: „Už je čas?“
A ta druhá: „Kde je sraz?“
A co zašuměla bříza: „Máte letenky a víza
do Egypta, na Krétu?“
Tady už je vlaštovičky,
tady už je po létu.